عناوین دروس امتحانی:ضرایب دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی براساس دفترچه آزمون سال 1402
1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
2- میوه کاری
3- خاک شناسی و گیاه شناسی
4- ازدیاد نباتات
5- فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت
6- سبزی کاری و گل کاری
« زبان عمومی و تخصصی »
تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 سؤال و ضریب این درس در کنکور سراسری 2 می باشد. همانطور كه از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آنها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته علوم باغبانی است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقلهایی را داشته باشند مطالعه و سرمایهگذاری در این درس میتواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اكثر رشتهها در دانشگاههای مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقهای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی میكنند.
كتاب زبان تخصصی مهندسی علوم باغبانی در بعضی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد. خواندن كتابهای زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس كفایت میكند. در كتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یك سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تستهای عمومی رشتههای مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان میتوانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این كتاب برسانند.
در كتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف افزون بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تستهای كنكورهای كارشناسی ارشد سالهای قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته علوم باغبانی به همراه ترجمه آنها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تستهای چهارگزینهای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن تستهای علوم باغبانی با پاسخهای تشریحی برای آشنایی با تستهای بیشتر در كتاب گنجانده شده است.
« میوه كاری »
درس میوه کاری در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 96 شامل 30 تست بوده و ضریب آن (3) می باشد. این درس تلفیقی از 8 واحد درسی شامل 3 واحد میوه های مناطق معتدله، 3 واحد میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و 2 واحد میوه های ریز می باشد که در دوره کارشناسی تدریس می شود.
میوه کاری مشتمل بر یک بخش اطلاعات عمومی درباره نیازهای عمومی کشت، شرایط اقلیمی احداث باغ، سیستم های کاشت درختان میوه، هرس، نیاز سرمایی و اطلاعات گیاه شناسی می باشد. بخش میوه های منطقه معتدله مشتمل بر سه قسمت مهم میوه های دانهدار (سیب، گلابی و به)، میوه های هسته دار (هلو، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلو و گوجه) و میوه های خشکباری (گردو، فندق، بادام، پکان) است. میوههای گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز شامل اطلاعاتی راجع به کشت و کار برخی از میوه های مهم این مناطق است.
مهمترین میوه ها در بخش نیمه گرمسیری شامل مرکبات، خرما، پسته، زیتون، انار، انجیر، خرمالو و … است. اما مهمترین میوه ها در بخش گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس، نارگیل، آووکادو و … می باشد. در بخش میوه های ریز نیز اطلاعاتی درباره برخی از میوه های ریز و شرایط کشت و کار آنها وجود دارد. مهمترین میوه های ریز مورد بررسی بر حسب اولویت شامل انگور، کیوی، توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی و … می باشند.
منابع و مراجع مهم برای درس میوه کاری شامل، میوهکاری در مناطق معتدله دکتر رسول زادگان، کتاب پرورش مرکبات در ایران دکتر فتوحی قزوینی، کتاب میوه های ریز و کتاب میوه کاری دکتر جلیلی مرندی و جزوات دروس میوه کاری دانشگاه های تهران (دکتر زمانی، دکتر عبادی و دکتر وحدتی)، دانشگاه شیراز (دکتر راحمی)، دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) و دانشگاه رامین اهواز (دکتر حیدری) می باشند. البته مباحث کتاب های مرجعی چون میوه کاری دکتر رسول زادگان، پرورش مرکبات دکتر فتوحی و یا کتاب میوه های ریز دکتر مرندی بسیار گسترده تر از سطح آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری بوده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می گیرد. مهمترین اشکال در جزوات معرفی شده ،پراکندگی و گاهی نقص در مطالب بیان شده است.
با توجه به ایرادات هر یک از کتب مرجع و جزوات و کامل نبودن کتاب های کنکور و یا پراکندگی مطالب، در کتاب میوه کاری انتشارات مدرسان شریف سعی شده این ایرادات برطرف گردد. لذا از جمله ویژگی های شاخص این کتاب می توان به اولویت بندی مطالب بر اساس اهمیت در کنکور، تشریح مطالب مدنظر طراحان سؤالات کنکور، طرح سؤالات آموزشی در پایان هر مبحث درسی، رفع تناقض ها و اشکالات جزوات مختلف اشاره کرد. ارائه سؤالات و پاسخ های تشریحی تمامی تست های 15 سال اخیر دانشگاه های سراسری و آزاد از دیگر نقاط قوت این کتاب محسوب می شود.
« خاكشناسی و گیاهشناسی »
خاک شناسی و گیاه شناسی یکی از دروس امتحانی رشته باغبانی میباشد که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری 30 سؤال از آن مطرح می شود. و ضریب این درس 2 میباشد. 15 تست مربوط به خاکشناسی و 15 تست دیگر گیاه شناسی هستند. در واقع این درس از دو بخش تشکیل شده، بخش خاک شناسی مباحث اصلی و عمومی آن را شامل میشود و گیاه شناسی نیز از دو بخش سیستماتیک گیاهی و فیزیولوژی گیاهی تشکیل شده است. فیزیولوژی گیاهی اجزای تشکیل دهنده گیاهان را بررسی میکند و در قسمت سیستماتیک طبقهبندی گیاهان و ویژگیهای آنها در هر دسته مورد مطالعه قرار میگیرد.
سرفصلهای اصلی خاک شناسی شامل فیزیک خاک، پیدایش و ردهبندی خاک، شیمی خاک و تغذیه گیاه، بیولوژی خاک و فرسایش خاک میباشند. كه بیشترین سؤالات در سال 95 از بخش مواد آلی و مینرالوژی و شیمی خاك و مدیریت آب و خاك و فیزیک خاک میباشد.
گیاه شناسی نیز بخشهای زیر را شامل میشود:
- سلولهای گیاهی
- فرآیندهای فتوسنتز
- تنفس و انتقال آب در گیاه
- فتوپریودیسم
- هورمونهای گیاهی
- بافت شناسی گیاهی
- سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی
منابع گیاه شناسی نیز بخشهای زیر را شامل میشود:
- « مبانی خاک شناسی» به ترجمه دکتر شهلا محمودی و دکتر مسعود حکیمیان معمولاً برای بخش خاک شناسی مطالعه میشود
- «زندگی گیاه سبز» به ترجمه مسعود مجتهدی و حسین لسانی کتابی است که برای بخش گیاه شناسی (به غیر از سیستماتیک گیاهی)
انتشارات مدرسان شریف اقدام به تهیه این كتاب كه شامل سؤالهای 15 سال گذشته آزمون سراسری و 5 سال گذشته آزمون دانشگاه آزاد به همراه پاسخهای تشریحی میباشد نموده است و همچنین به بیان ساده تمامی مطالب مفید و كنكوری منابع ذكر شده را توضیح میدهد كه برای داوطلب میتواند منبع قابل اعتمادی باشد.
« ازدیاد نباتات »
تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 96 شامل 30 تست و ضریب آن 2 میباشد. باتوجه به روند طرح سؤالات در سالهای مختلف میتوان بیان نمود که مباحث طرح سؤال به شرح ذیل میباشد:
- جنبه های کلی گیاه افزایی
- ساختار افزایشی
- انواع محیط کشت
- خفتگی در بذر
- کلیه مباحث مربوط به تکثیر جنسی بذر
- مباحث مربوط به تکثیر رویشی قلمه
- پیوند و کوپیوند
- مباحث مربوط به تکثیر غده، ریزوم، پداژک، ساقه رونده، افکندن، ریزه ازدیادی است.
بهترین منبع برای مطالعه درس ازدیاد نباتات :
کتاب 3 جلدی دانشگاه شیراز نوشته دکتر خوشخوی و کتاب دکتر جلیلی میباشد که در حین جامع بودن به عنوان یک منبع درسی مناسب برای طراحی سؤالات به کار میرود. از محاسن این کتاب جامع بودن آن میباشد ولی حجم بالای صفحات این کتاب را میتوان به عنوان یک مشکل مطرح نمود که با توجه به کاربردی بودن آن لازم است که مختصر گردد.
با توجه به اینكه اكثر داوطلبان كنكور با محدودیت زمانی مواجه هستند میتوان یكی از ایرادات منابع ذكر شده را زیاد بودن حجم مطالب دانست كه بسیاری از این مطالب مورد سؤال كنكور نمیباشد بنابراین در كتاب مدرسان شریف خلاصهای مفید و جامع از این منابع به همراه سؤالات چهارگزینهای آخر فصل گردآوری شده است كه میتواند كمك شایانی به داوطلبان رشته باغبانی نماید. همچنین تستهای 15 سال اخیر دانشگاه سراسری و 5 سال اخیر دانشگاه آزاد میتواند داوطلبان رشته علوم باغبانی را با نحوه سؤالات آشنا نماید.
« فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت »
درس فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 96 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می باشد. از تعداد 30 سؤال 15 تست به درس فیزیولوژی گیاهی و 15 تست دیگر به فیزیولوژی پس از برداشت تعلق دارد. فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت به صورت یک درس 3 واحدی در دوره کارشناسی تدریس میشود. مباحث فیزیولوژی شامل سازمان و سلول گیاهی، آنزیمهای سلول، انرژی و كربن، نور، رنگدانههای گیاهی، گلبرگ و فتوسنتز، متابولیسم كربن، نیتروژن، هورمون و PGR، نابسامانیهای فیزیولوژیكی، بیماریها و ارزیابی و مدیریت كیفی، فوتومورفوژنز میباشد.مباحث فیزیولوژی پس از برداشت شامل
- ساختار و ترکیب فرآورده ها (ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی میوه ها و سبزی ها)
- فیزیولوژی و بیوشیمی (نمو فیزیولوژیکی و رسیدن میوه فیزیولوژی تنفس)
- بیوسنتز و اثرات اتیلن
- بیوشیمی تنفس و بررسی چرخه های تنفسی
- تغییرات شیمیایی زمان بالغ شدن
- اثرات دما (اثرات سوء دماهای پایین و بالا)
- عمر انبارداری (روش های خنک کردن فرآورده ها)
- اتمسفر انبار (انواع انبارهای CA، انبارهای MA، انبارهای کم فشار، روشهای کاهش اتیلن در انبار)
- نابسامانی های فیزیولوژیکی (سرمازدگی و نابسامانی های مربوط به کمبود سایر عناصر معدنی)
- بیماری شناسی (میکروارگانیزم های مولد ضایعات پس از برداشت، کنترل ضایعات پس از برداشت)
- ارزیابی و مدیریت کیفیت (تعیین بلوغ و بررسی شاخص های بلوغ تجاری
- فناوری های نوین برای تعیین بلوغ و مدیریت کیفیت)
- آماده کردن فرآورده برای بازار (تیمارهای پس از برداشت مثل التیام دهی، واکس زدن، تنظیم کننده های رشد، بازدارنده های جوانه زنی و…)
- بسته بندی فرآورده ها و بالاخره توصیه های نگهداری فرآورده می باشند.
در بین سرفصل های ارایه شده مهمترین آن ها شامل :
- ساختار و ترکیب فرآورده ها
- فیزیولوژی و بیوشیمی، اثرات دما
- نابسامانی های فیزیولوژیکی
- ارزیابی و مدیریت کیفیت
- آماده کردن فرآورده برای بازار می باشند.
منابع و مراجع مهم برای درس فیزیولوژی گیاهی:
- هاپكینز ترجمه دكتر احمدی و كتاب تایزوزایگر
- برای درس فیزیولوژی پس از برداشت شامل کتاب های فیزیولوژی پس از برداشت دکتر راحمی، دکتر میدانی و دکتر مرندی
- جزوات فیزیولوژی پس از برداشت دانشگاه شیراز (دکتر راحمی) و دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می باشند.
مباحث کتاب های مرجع معمولا در سطح گسترده ای بیان شده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری از داوطلبان می گیرد. گاهی دسترسی به جزوات برای همه داوطلبان امکان پذیر نبوده و این جزوات نیز خالی از اشکالات و تناقض ها نمی باشند. همچنین پراکندگی مطالب در جزوات بر سختی مطالعه و تمرکز بر آنها می افزاید. با توجه به ایرادات هر یک از کتب مرجع و جزوات و کامل نبودن کتاب های کنکور و یا پراکندگی مطالب، در کتاب فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت انتشارات مدرسان شریف سعی نموده این ایرادات را برطرف كند. مهمترین نقاط مثبت این کتاب شامل گردآوری خلاصه مفیدی از مطالب مهم و کلیدی این دروس و ارائه سؤالات و پاسخ های تشریحی تمامی تست های 15 سال اخیر آزمون های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و آزاد می باشد.
« سبزیكاری و گلكاری »
دروس سبزیکاری و گلکاری رشته مهندسی کشاورزی، گرایش علوم باغبانی در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 به صورت مشترک شامل 30 تست بوده و ضریب آن 3 میباشد. این درس شامل :
- دو قسمت سبزیکاری (سبزیکاری عمومی و سبزیکاری خصوصی)
- گلکاری (گلکاری عمومی و گلکاری خصوصی) میباشد.
سرفصلهای درس سبزی کاری عبارتند از:
- سبزیکاری عمومی,سبزیهای ریشهای
- سبزیهای پیازی,سبزیهای میوهای
- سبزیهای برگی,سبزیهای دانهای
- سبزیهای چندساله
- كلمها و قارچ خواركی
سرفصلهای درس گلکاری عبارتند از:
- فاكتورهای عمومی گلكاری
- گیاهان پوششی (چمن و چمنکاری، تعدادی از گیاهان پوششی)
- گیاهان زینتی (بر اساس تیره های مختلف گیاهی)
- درختان زینتی (سوزنی برگان/ پهن برگان)
در قسمت سبزیکاری و گلکاری، طولانیترین بخش مربوط به سبزیکاری و گلکاری عمومی میباشد که در حقیقت مقدمهای بر سبزیکاری و گلکاری خصوصی میباشند و در دوره کارشناسی ارشد نیز به عنوان پیش نیاز این دروس میباشند. در قسمت عمومی به طور کلی به تقسیم بندی و تاثیر شرایط محیطی و روش های مختلف تکثیر گل ها و سبزی ها پرداخته شده است و در قسمت سبزیکاری و گلکاری خصوصی، به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از سبزی ها و گلهای مختلف شامل؛ گیاه شناسی، روش تکثیر، شرایط اکولوژیکی مورد نیاز، کاشت، داشت و برداشت آن گیاه پرداخته شده است.
منابع مورد استفاده برای درس سبزیکاری:
- کتاب سبزیکاری دکتر غلامعلی پیوست
- جزوه سبزیکاری دانشگاه های تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و گیلان می باشد.
منابع مورد استفاده برای درس گلکاری، کتاب گلکاری دکتر خلیقی، اصول باغبانی و ازدیاد نباتات دکتر مرتضی خوشخوی و جزوههای گلکاری دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه ارومیه استفاده شده است. که کتاب های یاد شده به صورت کلی جز کتاب های پایه در مبحث گلکاری در ایران میباشند.با توجه به پراكندگی منابع ذكر شده انتشارات مدرسان شریف اقدام به تهیه كتاب سبزیكاری و گلكاری نموده است كه به صورت کلی در این کتاب سعی شده است خلاصهای به صورت مختصر و جامع و کامل و دسته بندی شده ارائه شود، به صورتی که دانشجو قادر به جواب دادن به تستهای مربوطه در هر دو قسمت به خوبی باشد.
یکی دیگر از مزایای این کتاب ارایه سؤالات و پاسخهای تشریحی تمامی تستهای 15 سال اخیر دانشگاه دولتی 10 سال
اخیر دانشگاه آزاد به صورت تشریحی میباشد که در کمک به آمادهسازی دانشجو برای آزمون کارشناسی ارشد سراسری و
یادگیری مفید میباشد و همچنین همراه با هر قسمت و سرفصل سؤالهای جداگانهای همراه با جواب تشریحی برای توجه
بیشتر دانشجو به مسائل و مطالب مهم آورده شده است. در آخر هر فصل آزمونهای چهارگزینهای برای اینکه دانشجو خود
را مورد سنجش قرار دهد گنجانده شده است.