با بررسی سوالات خرد کنکور99 می توان گفت مفاهیم سوالات کاملاً تکراری بوده اما فرم طراحی سوالات دارای تغییر اندکی بوده است به عبارتی سوالات مفهومی تر و دیریاب تر طراحی شده بودند.
در این آزمون برخلاف سال های اخیر که سوالی از فصل نظریه بازی ها مطرح نشده بود، 1 سوال از این فصل طرح شده است، اما از فصل رقابت انحصاری، همانند دو سال اخیر، سوالی طرح نشده بود. همچنین بر خلاف سال های اخیر که حدود 2 الی 3 سوال از فصل هزینه طراحی شده بود، در سال 99 سوال مستقیمی از فصل هزینه مطرح نشده بود.
علاوه بر این سهم سوالات دو فصل رفتار مصرف کننده (به طور قابل توجه) و انحصار کامل، نسبت به سال های پیش افزایش یافته بود.
به طور کلی با توجه به افزایش تعداد سـوالات مفهومی و حل مسئله ، سطح سـوالات اندکی بالاتر بوده و به نظر می رسد داوطلبان به زمان، دقت و تسلط بیشتری احتیاج داشتند.
لازم به ذکر است که با توجه به موارد بالا، می توان به این نتیجه رسید که با مطالعه ی کتاب اقتصاد خرد مدرسان شریف و تسلط یافتن بر مفاهیم و حل نمونه سوالات سال های گذشته، تمامی سوالات قابل پاسخ گویی بودند.
با بررسی سوالات کلان کنکور 99 می توان گفت تعداد سوالات محاسباتی نسبت به سال 98 کاهش یافته و به تبع آن زمان مورد نیاز برای حل مجموع سوالات کمتر بوده است. یک نکته ی جالب این است که برای دومین سال متوالی و برخلاف تمامی سال های گذشته، در سال 99 همچون سال 98، از مباحث مربوط به بازار پول و عرضه و تقاضای پول و همچنین اقتصاد کلان باز در چارچوب IS/LM سوالی طرح نشده بود و همین مسئله نیز از دشواری مجموعه سوالات کاسته است. برای مباحث دیگر، تنوع در طراحی سوال کاملاً رعایت شده بود و تمامی بخش ها مورد توجه طراحان قرار گرفته بود.
به طور کلی نوآوری قابل توجهی از لحاظ فرم و مفهوم در بین سوالات مشاهده نمی شد و سطح سوالات تفاوت خاصی با میانگین سوالات سال های اخیر( به جز سوالات سال 97 که کمی ناآشنا بودند) نداشت. به طوریکه تمامی سوالات محاسباتی کنکور 99، سوالات مشابه ای بود که در کنکورهای سال های اخیر قابل رویت است.
با بررسی دقیق سوالات و با توجه به وجود نکات ریز در برخی سوالات غیر محاسباتی(به عنوان مثال سوال مربوط به مودیگیلیانی-میلر) می توان گفت مطالعه ی دقیق منابع ذکر شده در سایت موسسه مدرسان شریف، آمادگی کاملی را برای پاسخ گویی به سوالات مهیا می کرد.
با بررسی سوالات آمار کنکور 99 می توان گفت تغییر قابل توجهی در چهارچوب طراحی سوالات از لحاظ بودجه بندی فصول و فرم سوالات نسبت به میانگین سال های گذشته مشاهده نمی شود. اما سوالات 99 از سطح دشواری بالاتری نسبت به سوالات سال98 برخوردارند.
سوالات مربوط به مباحث توزیع های آماری و آزمون فرضیه که سهم زیادی از سوالات را به خود اختصاص داده بودند، نسبت به سال گذشته کمی پیچیده تر طرح شده بودند. داوطلبان نیاز به زمان بیشتری برای فهم صورت سوال و حل مسائل داشتند.
لازم به ذکر است که تمام سؤالات آزمون سال 99 حداقل یکبار در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکورهای سال های گذشته مطرح شده است. در تمامی سوالات کنکورهای اخیر پاسخ دهی به سوالات درس آمار علاوه بر تسلط بر مفاهیم، نیازمند حل تعداد زیادی از نمونه سوالات کنکور و آشنایی با فرم متداول سوالات بوده است.
در سؤالات درس تجارت بینالملل، مفاهیم کاملاً تکراری بوده و تنها فرم سوالات متفاوت بود. با تسلط بر مفاهیم موجود در سوالات سال های پیشین وکتاب دروس تخصصی اقتصاد مدرسان شریف امکان پاسخ گویی کامل به سوالات وجود داشت.
در سوالات درس مالیه بین الملل نکته ی قابل توجه این است که علی رغم سال های گذشته یک سوال محاسباتی مطرح شده بود. همچنین برای پاسخ دهی به سه سوال از پنج سوال، تسلط بر مفاهیم اقتصاد کلان نیز لازم بوده است.
در درس بخش عمومی علی رغم اینکه در سال های پیش مبحث کالاهای عمومی با مفاهیم تکراری مورد توجه طراحان سوال بوده است، در سال 99 تاکید بیشتر بر موضوع مالیاتها بوده و 3 سوال از 5 سوال به این بخش اختصاص داده شده است. همچنین قابل ذکر است که در این بخش 2 سوال محاسباتی مطرح شد در حالیکه در سال های اخیر اغلب سوالات این درس به شکل توصیفی مطرح شده بود.
به نظر می رسد به طور کلی طراحان کنکور99 از چهارچوب متداول طراحی سوالات این بخش کمی خارج شده اند. علی رغم وجود سوالات جدید و متفاوت تمامی مفاهیم مورد سوال، در منابع کنکور ارشد بیان شده است.
سوالات درس پول و بانکداری در سطح متوسطی مطرح شد و پاسخ گویی به سؤالات این درس همانند سال های پیش، نیازمند تسلط بر مباحث پول و عرضه و تقاضای آن در درس اقتصاد کلان میباشد. علی رغم سال های گذشته سوالات کمتر مفهومی و بیشتر حفظی بود و سوال محاسباتی مطرح نشد.
سؤالات درس اقتصاد اسلامی نیز همانند سال های گذشته ترکیبی از سوالات حفظی و مفهومی بوده است.
در مجموع سؤالات مجموعه دروس تخصصی سال 99، دشوارتر از سال 98 بودند اما با مطالعه کتاب مجموعه دروس تخصصی مدرسان شریف و تحلیل کامل آزمونهای مدرسان شریف و کنکورهای پیشین، بخش قابل توجهی از سوالات به راحتی قابل پاسخ گویی بودند.
با بررسی سؤالات سال 99 میتوان گفت که میانگین سطح سوالات از سال های گذشته بالاتر بوده است. سوالات ریاضی در تمامی سال های اخیر از لحاظ فرم و مفاهیم در چهارچوب مشخصی طراحی می شدند و به عبارتی سوالات کلیشه ای بودند. در سال 99 بودجه بندی سوالات با سال های اخیر تفاوت قابل توجهی داشت. به طوریکه از دو فصل بسط دوجمله ای و مجموعه ها سوالی مطرح نشد و تعداد سوالات دو مبحث مشتق توابع چند متغیره و حد افزایش و سوالات بخش مشتق که در سال های اخیر اهمیت قابل توجهی داشت، کاهش یافت.
همچنین مبحث حد بیشتر از سال های قبل مورد توجه طراحان بوده است و سوالات دشواری از آن مطرح شده بود.
تعداد سوالات از فصولی که به طور کلی پیچیده تر هستند، بیشتر مطرح شده بود و به تبع آن میانگین سطح سوالات کنکور99 بالاتر از سال های گذشته بوده و علاوه بر تسلط کامل بر مفاهیم و فرمول ها، زمان بیشتری برای پاسخ دهی به سوالات لازم بود. با این حال می توان گفت سوال کاملاً جدید یا خارج از منابع در آزمون وجود نداشت و با توجه به اینکه سوالات بخش ریاضی آزمون های آزمایشی مدرسان شریف اغلب سخت تر از سوالات کنکور بوده است، داوطلبان با تسلط بر آن سوال ها قادر به پاسخ گویی بهتر سوالات کنکور بودند.
با بررسی سوالات زبان کنکور 99، می توان گفت سوالات بخش واژگان همانند سال های پیش از سطح بالایی برخوردار بوده و پاسخ گویی به آنها نیازمند دایره لغات گسترده بوده است. اما بخشی از سوالات این قسمت با تسلط بر لغات پرتکرار کنکور های اخیر(که فایل پی دی اف آن توسط موسسه مدرسان شریف تهیه شده است) قابل پاسخ گویی بوده است.
بخش cloze test نیز کاملاً مشابه سال های گذشته طراحی شده است و با تسلط بر نکات گرامری کتاب مدرسان شریف و کنکورهای سال های قبل، به راحتی قابل پاسخ گویی بوده است.
بخش زبان تخصصی، 15 سوال آخر را در غالب 3 متن تخصصی به خود اختصاص داده است و پاسخ گویی به آن نیازمند توان متن خوانی و درک مفاهیم و آشنایی با اصطلاحات و لغات تخصصی رشته اقتصاد بوده است. سوالات این بخش همانند سال های گذشته مجموعه ای از سوالات ساده، متوسط و دشوار بود.