دکتری مجموعه علوم تربیتی
شامل گرایش های:
#برنامه ریزی درسی #مدیریت آموزشی #تکنولوژی آموزشی #روانشناسی تربیتی #روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی #فلسفه تعلیم و تربیت
معرفی رشته های علوم تربیتی در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های علوم تربیتی در گرایش های برنامه ریزی درسی (کد 2142)، مدیریت آموزشی (کد 2143)، روانشناسی تربیتی (کد 2144)، تکنولوژی آموزشی (کد 2145) و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری:
رشته برنامه ریزی درسی که در حال حاضر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با عنوان رشته «مطالعات برنامه درسی» شناخته میشود، یکی از گرایش های تخصصی و پرطرفدار رشته علوم تربیتی است. در مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشجویان ضمن آشنایی تخصصی تر با مفاهیم، نظریه ها، روش های تحقیق و غیره از قلمروهای موضوعی گسترده این رشته، یک حوزه را به عنوان حیطه پژوهش انتخاب کرده و تخصص و مهارت لازم در آن زمینه را کسب نموده و مسیر حرفه ای و مطالعاتی خود را پس از این مقطع در آن زمینه دنبال می کنند.
هدف از تحصیل رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری:
هدف دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، تربیت سطح بالای نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام پژوهش، آموزش و کارشناسی در موضوعات و مسائل برنامه درسی و آموزش در وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، واحدهای آموزش در اداره ها، نهادها و سازمان های مختلف، صدا و سیما، آموزش های فنی و حرفه ای و آزاد و همچنین آموزش های مستمر ضمنی است. هدف اصلی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، نشر و کاربرد دانش تخصصی برنامه درسی در سطح مؤسسات آموزشی و پژوهشی بوده و هدف عمده این دوره تربیت و تأمین برنامه ریزان، مدیران و پژوهشگران در تمام موضوعات برنامه درسی برای اداره و هدایت علمی نظام آموزشی کشور است.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون برنامه ریزی درسی (کد 2142) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری برنامه ریزی درسی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
در سال های اخیر با توجه به آشنایی بیشتر جامعه از خدمات حرف های و تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، فرصت های اشتغال متعددی برای فارغالتحصیلان این رشته فراهم شده است. اولین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان دبیر و کارشناس برنامه ریزی درسی است. دومین حوزه، فعالیت در نهادها، شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی می باشد. سایر حوزه های کاری فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی، فعالیت به عنوان پژوهشگر، مشاور، ارزیاب برنامه های آموزشی و درسی و … می باشد.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: علوم تربیتی ـ برنامه ریزی درسی (کد 2142)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 |
دوم | 2 | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | – |
دوم | – | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | 4 |
دوم | – | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | 6 |
دوم | 4 | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | 2 |
دوم | 1 | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | 3 |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | 4 |
دوم | 1 | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | اول | 5 |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | |
دوم |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
به طور کلی دانشجو در مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی، 18 واحد تئوری (14 واحد اصلی، 4 واحد اختیاری) و 18 واحد رساله برای فارغالتحصیلی و در مجموع 36 واحد باید بگذراند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) می گذراند:
الف) دروس اصلی ـ تخصصی
ردیف | نام درس | تعداد واحد | تعداد ساعات | پیشنیاز/ همنیاز | ||||
نظری | عملی | جمع | نظری | عملی | جمع | |||
1 | مبانی فلسفی تربیت اسلامی | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
2 | کاربرد روش های آماری در برنامه درسی | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
3 | روش هاي تحقيق در برنامه درسي با تأکيد بر تحقيق کيفي | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
4 | روش های تدریس و کاربرد فناوری های نوین در آموزش | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
5 | نظريه هاي برنامه درسی | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
6 | اصول و روش هاي طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه های درسی | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
7 | سمینار در برنامه درسی | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
جمع کل | 14 | – | 14 | 224 | 224 | – |
ب) دروس اختیاری
ردیف | نام درس | تعداد واحد | تعداد ساعات | پیشنیاز/ همنیاز | ||||
نظری | عملی | جمع | نظری | عملی | جمع | |||
1 | مطالعات تطبيقي در برنامه درسي | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
2 | برنامه ريزي درسي در آموزش عالي | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
3 | نظریه های یاددهی ـ یادگیری و روانشناسی یادگیری | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
4 | برنامه ريزي درسي در آموزش مجازي | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
5 | برنامه ريزي درسي در آموزش بزرگسالان | 2 | – | 2 | 32 | – | 32 | ندارد |
جمع کل | 10 | – | 10 | 160 | 160 |
دانشجو از میان دروس اختیاري (شامل 5 عنوان درس) 10 واحد، معادل چهار واحد یعنی دو درس 2 واحدي با نظر استاد راهنما و در راستاي رساله تحصیلی انتخاب می کند.
معرفی رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت آموزشی زیرمجموعه گروه علوم انسانی بوده و در یکی از گرایش های علوم تربیتی قرار گرفته است. رشته مدیریت آموزشی به مسائلی از جمله انسان و آموزش های مربوط به آن در سازمان ها و دانشگاه ها و حتی آموزش و پرورش می پردازد. بیشترین بُعدی که در رشته مدیریت آموزشی به آن پرداخته می شود، تمام مباحث یادگیری، تغییرات در یادگیری و ارزیابی آن، ارائه مشاوره و برنامه ریزی های آموزشی و مدیریت بر انجام برنامه های آموزشی است.
باید گفت که رشته مدیریت آموزشی، دانش حاصل از به کارگیری روش علمی است که از این روش برای بررسی ویژگی ها و توضیح عناصر سازمانی و روابط بین آن ها در سازمان های آموزشی استفاده می شود. گسترش مؤسسات آموزش عالی و نیاز به تربیت و تأمین نیروی انسانی در قالب هیئت علمی در رشته مدیریت آموزشی برای دانشگاه ها، منجر به ایجاد دوره دکتری مدیریت آموزشی شد که به اعطای مدرک دکتری مدیریت آموزشی می انجامد.
دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی، دوره تربیت رهبران آموزشی با دانش عمیق و مهارت های لازم در حل مشکلات و ایجاد تغییرات مثبت در محیط های مختلف یادگیری از جمله مدارس، دانشگاه ها و حتی شرکت ها و مراکز نظامی است. در این دوره مهارت های فنی و نظری برای نقش های متعدد در تحقیقات دانشگاهی، تدریس و رهبری آموزشی فراهم می شود. علاوه بر این دانشجو بر یک موضوع تخصصی در حوزه رهبری و مدیریت آموزشی تسلط کامل پیدا می کند.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: مدیریت آموزشی (کد 2143)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | فلسفه، مبانی و اصول تربیت |
در سطح کارشناسی ارشد | آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی) ـ سازمان مدیریت آموزشی (مبانی نظری، اصول، رفتار سازمانی) ـ نظارت و راهنمایی آموزشی |
هدف از تحصیل رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته مدیریت آموزشی به حوزه خدمات آموزشی و ارائه این گونه فعالیت ها مربوط می شود. تمام دروس رشته مدیریت آموزشی به اهمیت بخش منابع انسانی و آموزش های مربوطه به آنان جهت توسعه فردی آنان و توسعه و پیشرفت سازمان معطوف می شود. از آنجایی که جهان هر روز در حال تغییر و تحول است؛ لذا حضور مدیران آموزش آگاه و توانمند که در حوزه آموزش و مدیریت آن تخصص داشته باشند و با توسعه برنامه های آموزشی و برنامه ریزی های دقیق، رشد و پیشرفت سازمان ها و دانشگاه ها را محقق سازند، به شدت احساس می شود.
به طور کلی هدف از ارائه و شکل گیری رشته مدیریت آموزشی، تربیت نیروهای انسانی متخصصی است که بتوانند در سطوح مختلف آموزشی فعالیت کرده و نیازهای آموزشی مربوط به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی، وزارتخانه ها و … را برآورده سازند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت آموزشی (کد 2143) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت آموزشی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مدیریت آموزشی می توانند در مراكزی همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مدارس، دانشگاه ها و هر سازمانی که دارای پست و اداره آموزش باشد به كار مدیریت آموزشی مشغول شوند؛ لذا می توان گفت موقعیت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان این گرایش وجود دارد، تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایده آل می دانند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مدیریت آموزشی (کد 2143):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: علوم تربیتی ـ مدیریت آموزشی (کد 2143)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 (مدیریت آموزشی) + 3 (مدیریت آموزشی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) |
دوم | 2 (مدیریت آموزشی) + 2 (مدیریت آموزشی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | – |
دوم | – | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | 3 (مدیریت آموزشی) |
دوم | 1 (مدیریت آموزشی) | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | 2 (مدیریت آموزشی) |
دوم | 1 (مدیریت آموزشی) | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | 3 (مدیریت آموزشی) |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | 4 (مدیریت آموزشی) |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت آموزشی) |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | 2 (مدیریت آموزشی) |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | 6 (مدیریت آموزشی) |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایتwww.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی 36 واحد می باشد که در شیوه آموزشی ـ پژوهشی 12 تا 18 واحد آن واحدهای درسی و 18 تا 24 واحد آن مربوط به رساله است. دانشجو در هر نیمسال تحصیلی لازم است حداقل 6 و حداکثر 10 واحد درسی را انتخاب کند. دوره دکتری در شیوه نامه آموزشی ـ پژوهشی حداقل 6 نیمسال و حداکثر 8 نیمسال است و در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه ذی ربط، می توان حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزود.
دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی باید پس از گذراندن کلیه واحدهای درسی، دوره امتحان جامع دکتری را با موفقیت پشت سر بگذارد. مراحل آموزشی با پذیرفته شدن داوطلب آغاز شده و با قبولی در ارزیابی جامع خاتمه می یابد. مرحله پژوهشی رسماً پس از مرحله آموزشی آغاز می شود و با دفاع از رساله به پایان می رسد.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) میگذراند:
رديف | عناوين دروس اصلی | تعداد واحد |
1 | تئوري هاي سازمان و مديريت در جهان امروز | 2 |
2 | تحليل رفتار و روابط انسانی در مديريت آموزشي | 2 |
3 | مديريت و برنامه ريزي استراتژيك در سازمان هاي آموزشي | 2 |
4 | کاربرد سيستم هاي اطلاعاتي در مديريت آموزشي | 2 |
5 | تحقيق در عمليات در مديريت آموزشي | 2 |
6 | روش هاي پژوهش در مديريت (پيشرفته كمي و كيفي) | 2 |
7 | مديريت مالي در آموزش و پرورش | 2 |
8 | آموزش و به سازي سازماني | 2 |
9 | آمار استنباطي پيشرفته | 2 |
10 | پايان نامه | 18 |
جمع | 36 |
رديف | عناوين دروس جبراني | تعداد واحد |
1 | مباني اجتماعي و اقتصادي مديريت آموزشي | 2 |
2 | مديريت آموزشي تطبيقي | 1 |
3 | روش هاي برنامه ريزي آموزش در توسعه ملي و منطقه اي | 2 |
4 | مديريت تغيير در سازمان هاي آموزشي | 2 |
5 | مديريت در آموزش عالي | 2 |
معرفی رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
دکتری رشته روانشناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در حیطه های آموزش و یادگیری می پردازد. در رشته روانشناسی تربیتی، روش های آموزشی، نحوه یادگیری، سنجش و ارزشیابی از میزان آموخته های یادگیرندگان مورد بررسی قرار می گیرد.
تربیت و آموزش معلمان و افراد متخصص و فعال در حیطه های آموزشی، شناخت فرایندهای یادگیری، تعیین اهداف آموزش، تعیین ویژگی های یادگیرندگان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی از جمله نقش هایی است که روانشناسان تربیتی می توانند ایفا کنند. روانشناسان تربیتی می توانند به تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازند و در زمینه مسائل روانشناسی آموزشی و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی و تربیتی فعال باشند. همچنین می توانند به تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه مسائل روانشناسی تربیتی مشغول شوند.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: روانشناسی تربیتی (کد 2144)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی
با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی) |
در سطح کارشناسی ارشد | روانشناسی تربیتی ـ یادگیری و انگیزش ـ سنجش و اندازه گیری |
هدف از تحصیل رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
به طور کلی می توان گفت که پرورش افراد متخصص در زمینه روانشناسی مرتبط با آموزش و یادگیری به نحوی که بتوانند به معلمان، دانش آموزان و یادگیرندگان در جهت یادگیری بهتر و مؤثر یاری رسانده و در مسیر زندگی به سمت تحول مثبت سوق یابند، هدف اصلی تحصیل در رشته روانشناسی تربیتی است.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون روانشناسی تربیتی (کد 2144) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی تربیتی مجاز می باشند |
1 | علوم تربيتي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
2 | روانشناسي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
3 | آموزش رياضي |
4 | آموزش فيزيك |
5 | آموزش شيمي |
6 | آموزش زبان فارسي |
7 | مشاوره (تمامي گرايش ها) |
8 | اخلاق |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
- تأسیس مرکز مشاوره و روانشناسی
- اشتغال در وزارت آموزش و پرورش
- استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی
- اشتغال در مراکز روانشناسی و مشاوره
- فعالیت در مهد کودک ها و آموزشگاه ها
- فعالیت به عنوان پژوهشگر و مشارکت در پروژه های دولتی و غیردولتی
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه علوم تربیتی گرایش روانشناسی تربیتی با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: علوم تربیتی ـ روانشناسی تربیتی (کد 2144)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | – |
دوم | – | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | – |
دوم | – | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | 4 |
دوم | 1 | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | 6 |
دوم | 4 | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | 2 |
دوم | 1 | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | 5 |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | 7 |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | اول | 5 |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان میتوانید به آدرس سایتwww.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی در مجموع، دانشجو باید 18 واحد تئوری و 18 واحد پایان نامه را بگذراند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) می گذراند:
روانشناسی تحولی، انسان شناسی در اسلام، روانشناسی یادگیری، آمار، طرحذهای آزمایشی، روان سنجی، روش تحقیق، روانشناسی شناختی، انگیزش در تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش چندفرهنگی
معرفی رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری:
تکنولوژی آموزشی عبارت است از: به کارگیری آخرین یافته های علمی در زمینه یادگیری و آموزش برای بهبود فرایند یادگیری و فرایند یاددهی.
ندای انقلاب آموزشی در عصر حاضر در حکم یک ضرورت، فضای نظام های آموزشی دنیا را پر کرده است. تحول و تکامل فناوری اطلاعات، همه بخش های جامعه، از جمله حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به این مهم، مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی درصدد ارائه راهکارها و به کارگیری فناوری های نوین آموزشی در جهت تسریع و تعمیق یادگیری و ارائه سازوکارهایی برای دسترسی آسان و تسهیل گری در آموزش است.
از دلایل ضرورت و اهمیت ایجاد دوره دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، می توان به نیاز وجود فارغ التحصیلان این دوره در روند اجرای پروژه ها و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای اشاره کرد. همچنین نیاز مؤسسات آموزش عالی کشور به متخصصان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی برای تدریس دروس مربوط به این رشته و تقاضای زیاد دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی و سایر رشته های علوم تربیتی برای ادامه تحصیل در این رشته، نیاز به ایجاد دوره دکتری تکنولوژی آموزشی را آشکار می سازد.
لازم به ذکر است که دانشگاه تربیت مدرس هر 2 سال یکبار در مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشجو می پذیرد.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: تکنولوژی آموزشی (کد 2145)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی
با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | فلسفه، مبانی و اصول تربیت |
در سطح کارشناسی ارشد | آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی) ـ مبانی نظری تکنولوژی آموزشی ـ نظریه های یادگیری و الگوهای تدریس |
هدف از تحصیل رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری:
رسالت رشته تکنولوژی آموزشی در دوره دکتری، تمرکز بر اقداماتی است که فرایند یادگیری را چه در آموزش های رسمی و چه در آموزش های غیر رسمی، با اجرای روش های متفکرانه به فرایندی مؤثرتر و پویاتر تبدیل کند. فارغ التحصیلان مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، باید توانایی تولید دانش علمی در زمینه تکنولوژی آموزشی را داشته باشند. فعالیت های آن ها باید هم در راستای جنبش نرم افزار و هم در راستای جنبش سخت افزاری کشور باشد و از هیچ کدام غافل نشوند تا بتوانند در زمینه یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور فعالیت کنند.
بنابراین هدف از تحصیل در رشته تکنولوژی آموزشی، تربیت متخصصان، آموزشگران و معلمانی است که بتوانند با تحولات دنیای مدرن امروز سازگار شده و در پیشرفت آن سهیم باشند تا آموزش و یادگیری کشور بتواند با قطار پرسرعت فناوری اطلاعات هم مسیر شود؛ همچنین بتوانند به نیاز نیروی انسانی بسیاری از نهاد های عمومی و مؤسسات خصوصی کشور به تکنولوژی آموزشی در زمینه های طراحی، اجرا، مدیریت و ارزشیابی فرایندهای آموزشی، پاسخ دهند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون تکنولوژی آموزشی (کد 2145) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری تکنولوژی آموزشی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار دکتری رشته تکنولوژی آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مدرس و هیئت علمی، در مؤسسات و سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان مشاور و مجری پروژه، در مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی به عنوان پژوهشگر و در سازمان های دولتی و غیر دولتی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، بخش های آموزشی نیروهای مسلح و بخش های آموزشی صنایع می باشد.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: علوم تربیتی ـ تکنولوژی آموزشی (کد 2145)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | – |
دوم | – | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | 3 |
دوم | – | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | – |
دوم | – | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | – |
دوم | – | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | – |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | – |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
به صورت کلی تعداد واحدهای دوره دکتری رشته تکنولوژی آموزشی 36 واحد است که 18 واحد آن تخصصی (هر دانشگاه تعدادی واحد جبرانی را برای دانشجویان در نظر می گیرد. دانشگاه تربیت مدرس 6 واحد جبرانی را نیز اتخاذ کرده است که جمعاً 24 واحد می شود) و 18 واحد مربوط به پایان نامه است.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) میگذراند:
این دروس در دانشگاه تربیت مدرس و علامه طباطبایی که تنها دانشگاه هایی هستند که در مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی پذیرش دارند، متفاوت است.
در دانشگاه تربیت مدرس (هم جبرانی و هم تخصصی)
ترم اول: نظریه های یادگیری، ارزشیابی آموزشی، کاربرد روش های تحقیق در زمینه های تکنولوژی، اصول طراحی نظام های آموزشی.
ترم دوم: آموزش از راه دور با تأکید بر آموزش الکترونیکی، طراحی و تولید چندرسانه ای های آموزشی، طراحی آموزشی مبتنی بر وب، سنجش و اندازه گیری نتایج یادگیری.
ترم سوم: طراحی محیط ها و تجارب یادگیری، شبیه سازی و بازی های آموزشی، سمینار، سنجش و اندازه گیری نتایج یادگیری.
معرفی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری:
دانشجویان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان استثنایی که شامل ۷ گروه هستند، با تکیه بر روانشناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند. در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به صورت تخصصی تر به هر گروه از این ۷ گروه استثنایی پرداخته می شود و تمام مطالب تئوری در عمل به صورت کاملاً بالینی و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد. مقطع دکتری این رشته در امر بازپروری و توانبخشی کودکان استثنایی از مهارت بالینی بالایی برخوردار است.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی |
در سطح کارشناسی ارشد | آمار و روش تحقیق (کمی ، کیفی و آمیخته) ـ آسیب شناسی روانی کودک |
هدف از تحصیل رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری:
شاید به قطع بتوان گفت که هدف از تحصیل در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در وهله نخست، ارتقای سطح کیفی و آموزشی جهت بهبود امر آموزش و پرورش کودکان استثنایی است. همچنین هدف دیگر این رشته، باز کردن دریچه ای تازه در زمینه آموزش کودکان استثنایی چه در قالب استاد دانشگاه و چه به صورت یک کلینیک توان بخشی است تا نیازهای این کودکان در آن تأمین شود.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی مجاز می باشند |
1 | علوم تربيتي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
2 | روانشناسي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
3 | گفتار درماني – توانبخشي (علوم پزشكی) |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار مربوط به دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در دانشگاه های دولتی و غیردولتی، سازمان های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی کشور، پرورش استعدادهای درخشان، بنیاد شهید و نظایر آن جهت آموزش و پرورش و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.
در صورت اخذ مدرک دکتری در این رشته به راحتی می توان به عنوان استاد در دانشگاه به تدریس پرداخته یا حتی عضو هیئت علمی شد. همچنین می توان با برپایی کلینیک توان بخشی و گردآوری چند تخصص مختلف در یک کلینیک درآمد خوبی کسب کرد؛ زیرا کلینیک مربوط به این رشته با محوریت ۷ گروه استثنایی (به خصوص کودکان کم توان ذهنی و بیش فعالی) کم است. در هر صورت با توجه به کم بودن نیروی متخصص و پذیرش کم دانشگاه ها در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دکتری این رشته، بازار کار بسیار خوبی دارد.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه علوم تربیتی گرایش روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: علوم تربیتی ـ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 |
دوم | 2 | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | – |
دوم | – | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | – |
دوم | – | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | – |
دوم | – | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | – |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | 4 |
دوم | 1 | ||
13 | دcانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | – |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدها در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ۵۰ واحد است که ۳۰ واحد آن متعلق به دروس اختصاصی و ۲۰ واحد آن مربوط به رساله می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) می گذراند:
روش تحقیق، روانشناسی بالینی کودک، رشد و کودکان استثنایی، روش سنجش و اندازه گیری، روانشناسی ژنتیک
برای کسب اطلاعات درباره خدمات مؤسسه در سایر رشته های دکتری و همچنین اطلاعات سودمند از قبیل معرفی کامل رشته ها, مشاوره تخصصی, تحلیل آزمون ها, ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، نام دروس و ضرایب, برنامه آزمون های آزمایشی, برنامه کلاس های حضوری و آنلاین, کتاب و … به صفحه دکتری مراجعه نمایید.