دکتری مجموعه مدیریت
معرفی رشته های مدیریت در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های مجموعه مدیریت در گرایش های مدیریت بازرگانی و راهبردی (2162)، مدیریت دولتی (2163)، مدیریت صنعتی (2164)، مدیریت رسانه و اطلاعات (2165)، مدیریت فناوری اطلاعات (2167) و کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (2169) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی یکی از رشته های جذاب حال حاضر در ایران و سایر کشورهاست. طیف گسترده مشاغلی که دانش آموختگان این رشته می توانند بر عهده گیرند، از دلایل مهم جذابیت این رشته است. در حال حاضر رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی دارای سه گرایش اصلی میباشد که عبارت اند از:
- مدیریت بازاریابی
- مدیریت سیاست گذاری بازرگانی (که با نام مدیریت استراتژیک نیز شناخته میشود.)
- رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
*معمولاً رقابت در گرایش بازاریابی بیش از دو گرایش دیگر بوده و البته قبولی در آن نیز قدری دشوارتر است.
هدف از تحصیل رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری:
اصولاً هدف اصلی دانشجویان مقطع دکتری انجام پژوهش و تحقیقات علمی به عنوان محقق یا فعالیت در شرکت های خصوصی و دولتی است. افراد با توجه به گرایش خود میتوانند در فضای دانشگاهی یا فضای کسب و کار مشغول شوند. چنانچه فردی بتواند دانش عمیقی را با تجربه بازار کار ترکیب نماید، می تواند پیشنهادات متنوعی برای کار دریافت کند.
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی با توجه به گرایش خود درک عمیقی از مسائل کسب و کار پیدا می کنند. در گرایش بازاریابی افراد می توانند دانش خود را در زمینه برند و برندسازی، تبلیغات، تحقیقات بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان و … گسترش دهند.
در گرایش سیاست گذاری یا مدیریت استراتژیک افراد می توانند دانش خود را در زمینه های طراحی، پیاده سازی و کنترل استراتژی های مختلف توسعه دهند. گرایش مدیریت استراتژیک پیش زمینه های فلسفی بیشتری نسبت به دو گرایش دیگر دارد.
در نهایت در گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشجویان به صورت عمیقی با سازمان و نحوه مدیریت افراد به عنوان سرمایه های انسانی آشنا می شوند. در این گرایش به خصوص در زمینه رفتار سازمانی رنگ و بوی روانشناسی بیشتر از دو گرایش قبلی می باشد.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی در مقطع دکتری می توانند به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها جذب شوند، همچنین می توانند در فضای کسب و کار فعالیت کنند. در سال های کنونی جذب به عنوان هیئت علمی به خصوص در دانشگاه های دولتی کشور بسیار دشوار شده است و به همین خاطر بسیاری از فارغ التحصیلان، جذب فضای کسب و کار می شوند. البته جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد یا پیام نور آسان تر و تا حدودی قابل دسترس تر میباشد. هرچند این مورد نیز بستگی به تلاش و رزومه علمی داوطلب دارد.
در فضای کسب و کار افراد با توجه به مهارت ها و سطح دانش خویش می توانند امور اجرایی یا پژوهشی را دنبال کنند. مشاغلی همچون مشاور کسب و کار، کارمند (کارشناس)، مدیر میانی و مدیر ارشد و … در دسته اجرایی و مواردی همچون محقق و پژوهشگر در دسته کارهای تحقیقاتی قرار می گیرد. نکته بسیار مهم این است که فارغ التحصیلان بدون داشتن تجربه نباید در همان ابتدا انتظار دریافت مبالغ بالا از شغل خویش، به خصوص مشاغل خصوصی، داشته باشند اما در میان مدت افرادی که دانش و تجربه خوبی کسب کردهاند، می توانند مشاغل خوب و درآمدهای بالایی داشته باشند.
عموماً بازار کار گرایش بازاریابی بهتر از دو گرایش دیگر است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت بازرگانی در گرایش های مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 (مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی) + 3 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت سیاست گذاری بازرگانی (محل تحصیل پردیس فارابی قم) + 3 (مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی) + 3 مدیریت راهبردی |
دوم | 2 (مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی) + 2 (مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی) + 1 (مدیریت راهبردی) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | 3 مدیریت راهبردی |
دوم | 1 مدیریت راهبردی | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | – |
دوم | – | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | 3 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت بازاریابی) |
دوم | – | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | – |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت بازاریابی) + 5 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت سیاست گذاری بازرگانی)+ 5 (مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی) |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | 3 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت سیاست گذاری بازرگانی) |
دوم | 3 (مدیریت بازرگانی ـ مدیریت سیاست گذاری بازرگانی) | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | – |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بستگی به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی برخی دروس به عنوان پیش نیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود. واحدهای پیش نیاز تأثیری در معدل ندارند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) می گذراند:
در رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی تعدادی درس به عنوان دروس پایه در نظر گرفته می شود که در کلیه گرایش ها یکسان می باشد و تعدادی دیگر با توجه به گرایش های سه گانه در هر ترم ارائه می شوند. نکته مهم آن است که این دروس در هر دانشگاه با توجه به سیاست های گروه آموزشی می تواند اندکی متفاوت باشد.
ردیف | عنوان درس |
1 | فلسفه علم و روش شناسی تحقیق در مدیریت بازرگانی |
2 | تحلیل نظریه های اقتصادی |
3 | تجزیه و تحلیل الگوهای کمّی در تصمیم گیری |
4 | فلسفه مدیریت از دیدگاه اسلام |
5 | مبانی فلسفی تئوری های سازمان و مدیریت |
6 | مبانی فلسفی تئوری های رفتار، توسعه و تحول سازمانی |
رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی ـ گرایش مدیریت بازاریابی
ردیف | عنوان درس |
1 | تحقیقات بازاریابی پیشرفته |
2 | بازاریابی بین المللی پیشرفته |
3 | بازاریابی صنعتی |
4 | مدیریت فروش و بازار |
5 | بازاریابی و رفتار مصرف کننده |
6 | سمینار در مسائل بازاریابی |
گذراندن 12 واحد از دروس تخصصی برای دانشجویان این گرایش الزامی است.
رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی ـ گرایش مدیریت سیاست گذاری بازرگانی
ردیف | عنوان درس |
1 | استراتژی های بازرگانی |
2 | مدیریت و سیاست گذاری در سطح ملی |
3 | طراحی و اجرای سیاست گذاری در سازمان های بازرگانی |
4 | کنترل های استراتژیک بازرگانی |
رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی ـ گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
ردیف | عنوان درس |
1 | نظریه رفتاری سازمان |
2 | مدیریت رفتار سازمانی بین المللی |
3 | استراتژی های مدیریت منابع انسانی |
4 | بررسی روابط فرد و سازمان |
5 | تحلیل مسائل برنامه ریزی نیروی انسانی |
معرفی رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری:
این گرایش از رشته مدیریت، اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری، در مؤسسه علوم اداری، زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران، با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد.
مدیریت دولتی یا مدیریت امور عمومی (Public Administration) به مدیریت در سطوح کلان گفته می شود. این سطح کلان، ممکن است یک سازمان عمومی ناسودبر باشد؛ یک دانشکده باشد؛ یا یک اداره کوچک دولتی در یک شهرستان. در این رشته، با طیف وسیعی از مسائل، گروه های مختلف ذی نفعان و مخاطبان، با سلایق گوناگون روبهرو هستید که مدیریت آنها بسیار دشوارتر از مدیریت در سطح یک بنگاه تولیدی (مدیریت صنعتی) یا بنگاه تجاری (مدیریت بازرگانی) است.
مدیریت دولتی، رشته ای است که به اداره دولت و حکومت پرداخته و از علوم، مهارتها و فنون گوناگون در حوزه های مدیریت دانش و سیستم های اطلاعاتی، فرهنگ و جامعه شناسی، اقتصاد و مالیه عمومی، علوم سیاسی و روابط بین الملل و حقوق برای حل مسائل خود سود می جوید. شاید بتوان گفت که مهمترین تجلی توانمندیهای متخصصان مدیریت دولتی، در عرصه خط مشی گذاری ظهور مییابد؛ عرصهای که باید همه دانسته ها و آموخته ها به خط مشی قابل اجرا و اثربخشی در جامعه تبدیل شود.
شرکت کنندگان دوره دکتری مدیریت دولتی، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. دکتری مدیریت دولتی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی، به مطالعه و به کارگیری علم مدیریت برای اداره بهتر سازمان های بزرگ دولتی، خصوصی و تعاونی میپردازد.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: مدیریت دولتی (کد 2163)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی
با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | آمار و کاربرد آن در مدیریت ـ مبانی سازمان و مدیریت ـ اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام |
در سطح کارشناسی ارشد | نظریه ها و مبانی مدیریت دولتی ـ نظریه ها و مبانی خط مشی گذاری دولتی |
هدف از تحصیل رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری:
هدف رشته مدیریت دولتی، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها، اداره ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روش های علمی در مدیریت و همچنین تربیت مدیران شایسته ای است که بتوانند وظایف محوله را به نحو احسن در سازمان ها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارت اند از:
- برنامه ریزی و اجرای آن
- سازمان دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان، به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد
- عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید
- هدایت و راهبری
- نظارت و کنترل
*بنابراين مي توان گفت كه رسالت اصلي اين رشته، تربيت دولت مرد است؛ دولت مرد عرصه سیاست گذاری، قانون گذاري، اجرا و قضاوت.
هدف این رشته در مقطع دکتری، تربیت متخصصانی است که به نظریه ها، دانش ها و مهارت های رشته مدیریت دولتی مسلط باشند. این افراد با کسب توانایی در زمینههای تشکیلات سازمانی، سیستم های اطلاعاتی، منابع انسانی و دیگر مباحث مطرح در سطوح مدیریتی بخش خصوصی و دولتی، میتوانند با خلاقیت به سازماندهی و اجرای درست برنامه ریزی ها بپردازند. همچنين، كسب آخرين و جديدترين دستاوردهاي علمي مرتبط با مديريت در دو حوزه نظري و كاربردي؛ آگاهي از نوآوري هاي موجود در رشته مديريت دولتي؛ تربيت نيروي متخصص و متعهد، بهمنظور انجام وظايف مديريتي، در سازمانهاي مربوطه؛ و تدريس و انجام پژوهش هاي بنيادي و كاربردي در زمينه مديريت دولتي، از اهداف پذيرش دانشجو در مقطع دكتراي مديريت دولتي مي باشد.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت دولتی (کد 2163) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت دولتی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
رشته مدیریت دولتی در آزمون های استخدامی دولتی، یکی از رشته هایی است که نیروهای بسیاری را جذب می کند. همچنین در صورتی که دانش آموخته این رشته، مهارت های مدیریتی خود را افزایش داده باشد، امکان استخدام در بخش خصوصی را نیز خواهد داشت. بسیاری از دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی، از بینش کافی جهت راه اندازی کسب و کار نیز برخوردار هستند.
فارغ التحصیلان دکتری می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری امور کارکنان، تشکیلات و روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و شهرداری ها را عهده دار شوند. این رشته به دلیل برخورداری از گرایش ها و زیرمجموعه های گوناگون، دارای بازار کار وسیع در بخش های دولتی و خصوصی میباشد. دانش آموختگان دکتری در زمینه های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی، می توانند به فعالیت بپردازند. همچنین این فارغ التحصیلان بهعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست گذاری های بخش دولتی می توانند فعالیت کنند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مدیریت دولتی (کد 2163):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت دولتی در گرایش های مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ مدیریت دولتی (کد 2163)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 (مدیریت دولتی ـ تصميم گيري و خطمشيگذاري عمومي) + 3 (مدیریت دولتی ـ مديريت تطبيقي و توسعه) + 3 (مدیریت دولتی ـ رفتار سازمانی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) +3 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) |
دوم | 2 (مدیریت دولتی ـ تصميم گيري و خطمشيگذاري عمومي) + 2 (مدیریت دولتی ـ مديريت تطبيقي و توسعه) + 3 (مدیریت دولتی ـ رفتار سازمانی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) +3 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | 3 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) |
دوم | 1 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | 4 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) |
دوم | 1 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | 1 (مديريت سازمان هاي دولتي ايران ـ سياستگذاري دولتي (خطمشيگذاري عمومي) |
دوم | 1 (مديريت سازمان هاي دولتي ايران ـ سياستگذاري دولتي (خط مشي گذاري عمومي) | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | – |
دوم | – | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | – |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت دولتی ـ مدیریت تطبیقی و توسعه) + 5 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | 5 (مدیریت دولتی ـ رفتار سازمانی) + 5 (مدیریت دولتی ـ مدیریت منابع انسانی) |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی (کد 2163) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی، شامل 4 گرایش زیر می باشد :
- تصمیم گیری
- خط مشی گذاری عمومی
- رفتار سازمانی
- مدیریت منابع انسانی و مدیریت تطبیقی و توسعه
به طور کلی تعداد واحدهای هر کدام از گرایش های چهارگانه مدیریت دولتی در مقطع دکتری، 36 واحد (18 واحد تئوری و نظری، 18 واحد رساله) در نظر گرفته شده است.
گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، به تربیت افراد متخصصی می پردازد که بتوانند در مواقع ایجاد مشکلات، به ایفای نقش تخصصی خود بپردازند. این افراد با تدوین دستور کاری، مشخص میکنند که چه مسائلی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند و کدام مسائل هرگز مطرح نشوند. می توان گفت که در واقع، تمام فعالیت ها و اقداماتی که توسط بشر در همه زمینه ها انجام می گیرد حاصل فرایند تصمیم گیری است. خط مشی عمومی نیز به تصمیمی گفته می شود که به منظور حل یک مسئله یا مشکل عمومی اتخاذ شود. خط مشی فقط شامل تصمیم گیری نیست، بلکه تمام اقدامات، از مرحله شناسایی مشکل تا مرحله ارزیابی نتایج حاصل از اجرای خطمشی را در برمی گیرد. گرایش رفتار سازمانی، به شناخت و درک رفتار انسان در سازمان ها میپردازد.
بررسی رفتار افراد در سازمان، تأثیر سازمان بر احساسات و عملکرد کارکنان و تأثیر کارکنان بر سازمان و سودآوری آن را رفتار سازمانی می نامند. گرایش مدیریت منابع انسانی، به جنبه های نظری و پژوهشی سیاست ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظایف مدیریت که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان ارتباط دارد، میپردازد. ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیط سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان، آموزش به کارکنان و … از این دست فعالیت ها می باشد.
مدیریت منابع انسانی شامل سیاست ها و اقدامات لازم برای انجام بخشی از وظایف مدیریتی است که با فعالیت های کارکنان مرتبط باشد و در نهایت در گرایش مدیریت تطبیقی و توسعه، دانشجویان با مباحثی مانند مدلها و مبانی نظری مدیریت تطبیقی، مدیریت توسعه و مفهوم توسعه پایدار، اقتصاد بین الملل و توسعه و نقش مدیریت تطبیقی در توسعه آشنا شده و به فعالیتهای پژوهشی در این زمینه ها می پردازند. مدیریت تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های موجود میان سیستم های مدیریت و کسب و کار در زمینه های مختلف را بررسی می کند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی (کد 2163) می گذراند:
مدیریت دولتی با بهره گیری از روش های مدیریت تطبیقی رشد و توسعه می یابد. نام و تعداد واحدهايي كه بايستي دانشجویان هر كدام از چهار گرايش رشته مديريت دولتي در مقطع دكتري بگذرانند به شرح ذيل مي باشد:
رشته مديريت دولتي ـ گرايش تصميم گيري و خط مشي گذاري عمومي
رديف | نام درس | تعداد واحد |
1 | مباني فلسفي تئوري هاي مديريت دولتي | 2 واحد نظري |
2 | فلسفه علم و روش شناسي تحقيق | 3 واحد نظري |
3 | تحليل رفتار در سازمان هاي اداري | 3 واحد نظري |
4 | تئوري هاي خط مشي گذاري عمومي | 3 واحد نظري |
5 | تحليل فلسفه مديريت در اسلام | 2 واحد نظري |
6 | اجرا و ارزشيابي خط مشي گذاري عمومي | 3 واحد نظري |
7 | سمينار در مسائل تصميم گيري و خط مشي گذاري عمومي | 2 واحد نظري |
8 | رساله | 18 واحد |
رشته مديريت دولتي ـ گرايش رفتار سازماني
رديف | نام درس | تعداد واحد |
1 | تحليل فلسفه مديريت در اسلام | 2 واحد نظري |
2 | تحليل رفتار در سازمان هاي اداري | 3 واحد نظري |
3 | مباني فلسفي تئوري هاي مديريت دولتي | 2 واحد نظري |
4 | مديريت تحول | 3 واحد نظري |
5 | فلسفه علم و روش شناسي تحقيق | 3 واحد نظري |
6 | مديريت رفتار سازماني بين المللي | 3 واحد نظري |
7 | سمينار پيشرفته تحقيق در رفتار سازماني | 2 واحد نظري |
8 | رساله | 18 واحد |
رشته مديريت دولتي ـ گرايش مديريت منابع انساني
رديف | نام درس | تعداد واحد |
1 | تحليل فلسفه مديريت در اسلام | 2 واحد نظري |
2 | تحليل رفتار در سازمان هاي اداري | 3 واحد نظري |
3 | مباني فلسفي تئوري هاي مديريت دولتي | 2 واحد نظري |
4 | استراتژي هاي مديريت منابع انساني | 3 واحد نظري |
5 | فلسفه علم و روش شناسي تحقيق | 3 واحد نظري |
6 | سمينار بهره وري در بخش دولتي | 3 واحد نظري |
7 | تحليل مسائل برنامه ريزي منابع انساني | 2 واحد نظري |
8 | رساله | 18 واحد |
رشته مديريت دولتي ـ گرايش مديريت تطبيقي و توسعه
رديف | نام درس | تعداد واحد |
1 | مباني فلسفي تئوري هاي مديريت دولتي | 2 واحد نظري |
2 | فلسفه علم و روش شناسي تحقيق | 3 واحد نظري |
3 | تحليل رفتار در سازمان هاي اداري | 3 واحد نظري |
4 | مديريت توسعه و مفهوم توسعه پايدار | 3 واحد نظري |
5 | تحليل فلسفه مديريت در اسلام | 2 واحد نظري |
6 | مدل ها و مباني نظري مديريت تطبيقي | 3 واحد نظري |
7 | سمينار اقتصادي بين الملل و توسعه | 2 واحد نظري |
8 | رساله | 18 واحد |
معرفی رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت صنعتی را میتوان همزاد مهندسی صنایع در علوم انسانی دانست. این رشته قدیمی ترین گرایش مدیریت است که به بُعد انسانی و نرم امور صنعتی می پردازد. رشته مدیریت صنعتی در مقطع دکتری دارای گرایش های زیر می باشد:
- تولید و عملیات
- تحقیق در عملیات
- مدیریت سیستم ها
- مالی و استراتژی صنعتی
لازم به ذکر است که دو گرایش تحقیق در عملیات و تولید و عملیات، بیشترین میزان جذب دانشجو را دارند و سایر رشته ها در دانشگاه های بسیار محدودی در ایران ارائه می شوند و ظرفیت محدودی دارند.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: مدیریت صنعتی (کد 2164)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | آمار و کاربرد آن در مدیریت ـ مبانی سازمان و مدیریت ـ اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام |
در سطح کارشناسی ارشد | تحقیق در عملیات پیشرفته ـ مدیریت تولید و عملیات پیشرفته |
هدف از تحصیل رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت صنعتی را میتوان جذب به عنوان هیئت علمی یا محقق و مدرس یا جذب در صنایع مختلف دانست. در سال های اخیر جذب در رشته های مدیریت صنعتی، به خصوص گرایش مهجورتر این رشته (تحقیق در عملیات) افت کرده است؛ هر چند جذب به عنوان هیئت علمی به رزومه و تلاش فرد نیز بستگی دارد.
دانش آموختگان این رشته به واسطه آشنایی با روش های برنامه ریزی، مدل سازی و بهینه سازی می توانند نقش مؤثری در شرکت های تولیدی و صنعتی داشته باشند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت صنعتی (کد 2164) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت صنعتی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
همانطور که در بخش معرفی رشته مدیریت صنعتی تشریح شد، این رشته بُعد نرم مدیریت را در برمیگیرد و بُعد سخت آن را رشته مهندسی صنایع بر عهده دارد؛ به همین دلیل میان این دو رشته رقابت بسیاری وجود دارد.
دانشجویانی که بتوانند کار با نرمافزارهای تخصصی را به خوبی یاد بگیرند، می توانند در بازار کار به خوبی بدرخشند.
نکته دیگر این است که گرایش تولید و عملیات نسبت به گرایش تحقیق در عملیات بازار کار بهتری دارد و بعد امور تحقیقاتی و پژوهشی گرایش تحقیق در عملیات پررنگتر است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مدیریت صنعتی (کد 2164):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت صنعتی در گرایش های مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ مدیریت صنعتی (کد 2164)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات) + 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات (محل تحصیل پردیس فارابی قم))+ 3 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) |
دوم | 2 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات) + 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات (محل تحصیل پردیس فارابی قم)) + 2 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | 4 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) |
دوم | 1 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | 5 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) |
دوم | 1 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | – |
دوم | – | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | 1 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات)+ 2 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) |
دوم | 1 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات)+ 1 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات)+3 (مدیریت صنعتی ـ مدیریت سیستم ها) |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | 4 (مدیریت صنعتی ـ مدیریت سیستم ها) |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات) |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات) |
دوم | 3 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات) | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | 2 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات)+ 2 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) |
دوم | 1 (مدیریت صنعتی ـ تولید و عملیات)+ 2 (مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات) | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | – |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | – |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیسهای خودگردان می توانید به آدرس سایتwww.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت صنعتی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت صنعتی برخی دروس به عنوان پیش نیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده میشود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) میگذراند:
دروس پایه:
ردیف | عنوان درس |
1 | فلسفه مدیریت از دیدگاه اسلام |
2 | فلسفه نظریه های سازمان و مدیریت |
3 | روش شناسی علم مدیریت |
4 | مدل سازی کمّی در مدیریت |
5 | علم مدیریت فازی |
6 | پویایی سیستم ها |
رشته مدیریت صنعتی ـ گرایش تولید و عملیات
ردیف | عنوان درس |
1 | طراحی سیستم های پیشرفته تولید و عملیات |
2 | مفاهیم جدید سیستم های نگهداری موجودی پیشرفته |
3 | مدیریت کیفیت و تعالی سازمان |
4 | کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت |
5 | مدیریت زنجیره تأمین پیشرفته |
6 | استراتژی تولید و عملیات |
7 | مدیریت عملیات خدمات پیشرفته |
رشته مدیریت صنعتی ـ گرایش تحقیق در عملیات
ردیف | عنوان درس |
1 | برنامه ریزی غیرخطی |
2 | تحقیق در عملیات نرم پیشرفته |
3 | کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت |
4 | دادهکاوی در مدیریت |
5 | فرایندهای تصادفی |
6 | سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) |
رشته مدیریت صنعتی ـ گرایش مدیریت سیستمها
ردیف | عنوان درس |
1 | تحقیق در عملیات نرم پیشرفته |
2 | نظریه های سیستمی |
3 | کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت |
4 | فرایندهای تصادفی |
5 | داده کاوی در مدیریت |
6 | هوشمندی کسب و کار |
رشته مدیریت صنعتی ـ گرایش مالی
ردیف | عنوان درس |
1 | تئوری های مالی |
2 | مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته |
3 | مدیریت ریسک پیشرفته |
4 | بازارها و مؤسسات مالی |
5 | ارزیابی اوراق بهادار |
6 | مدل سازی ریاضی در مدیریت مالی |
رشته مدیریت صنعتی ـ گرایش استراتژی صنعتی
ردیف | عنوان درس |
1 | تجزیه و تحلیل محیط صنعت |
2 | سیاست گذاری در حوزه صنعت |
3 | اجرای استراتژی در بنگاه های صنعتی |
4 | آینده پژوهی در صنعت |
5 | اقتصادسنجی پیشرفته |
6 | تحقیق در عملیات نرم پیشرفته |
توجه: گذراندن 6 واحد از دروس تخصصی برای هر گرایش ضروری است.
معرفی رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری:
در دنیایی زندگی میکنیم که رسانه و ارتباطات نقش مهم و حیاتی در زندگی بشر ایفا میکند. همه ما هر روز به واسطه رسانه های مختلف در برابر هزاران پیام قرار می گیریم. رشته مدیریت رسانه و اطلاعات در مقطع دکتری به دنبال تربیت دانشجویانی است که دیدی عمیق نسبت به مفاهیم و تئوری های رسانه داشته باشند و بتوانند با تسلط بر مفاهیم در بهبود نقش و کارکرد رسانه های مختلف تحول ایجاد کنند.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165)
عناوین دروس امتحانی | |
دروس عمومی
با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
آمار و کاربرد آن در مدیریت ـ مبانی سازمان و مدیریت ـ اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام ـ مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی ـ مدیریت استراتژیک |
هدف از تحصیل رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات در وهله نخست میتواند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس و سپس فعالیت به عنوان مدیر و متخصص رسانه و ارتباطات باشد.
به صورت کلی دانشجویان این رشته با انواع و اقسام رسانه ها و نحوه تأثیرگذاری بر مخاطبین آشنا میشوند. با توجه به گسترش رسانه های اجتماعی و نقش تعیین کننده آن ها، افراد متخصص در این رشته می توانند تأثیرگذاری بسیاری در محیط های اجتماعی و رسانه های مختلف ایجاد کنند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار رشته مدیریت رسانه و اطلاعات بستگی به توانمندی فرد و همچنین محیط کاری که وی انتخاب میکند، دارد. با توجه به تعداد اندک دانشگاه هایی که در این رشته اقدام به جذب دانشجو می کنند، تقاضا برای دانشجویان متخصص میتواند بالا باشد.
نکته دیگر و بسیار مهم در زمینه بازار کار رشته مدیریت رسانه و اطلاعات که افراد میبایست به آن توجه کنند، این است که علاوه بر دانش تخصصی، صلاحیت و اهلیت فرد نیز در زمان ورود به بازار کار، به خصوص در رابطه با محیط های رسمی و دولتی همچون صدا و سیما و روزنامه های رسمی کشور، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
گاهی مشاهده شده که افراد با دانش تخصصی به دلیل رد شدن در مصاحبه عمومی، امکان کار در فضاهای دولتی را از دست داده اند.
البته افراد متخصص در محیط های غیردولتی نیز میتوانند آینده روشنی داشته باشند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مدیریترسانه و اطلاعات (کد 2165):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت رسانه و اطلاعات با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 |
دوم | 2 | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | |
دوم | |||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | |
دوم | |||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | |
دوم | |||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | |
دوم | |||
6 | دانشگاه تبریز | اول | |
دوم | |||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | |
دوم | |||
8 | دانشگاه شیراز | اول | |
دوم | |||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | |
دوم | |||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | |
دوم | |||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | |
دوم | |||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | |
دوم | |||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | |
دوم | |||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | |
دوم | |||
15 | دانشگاه گیلان | اول | |
دوم | |||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | |
دوم | |||
17 | دانشگاه یزد | اول | |
دوم | |||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | |
دوم | |||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | |
دوم | |||
20 | دانشگاه رازی | اول | |
دوم |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی میباشد. دانشگاههای مختلف بسته به سیاستگذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت رسانه و اطلاعات برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترمها افزوده می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) می گذراند:
الف) دروس تخصصی ـ الزامی
ردیف | عنوان درس |
1 | مطالعات انتقادی در ارتباطات |
2 | نظریه های نوین ارتباطات و توسعه |
3 | ارتباطات جمعی و روابط بین المللی |
4 | روش های پیشرفته پژوهش در ارتباطات |
5 | شیوه های جدید تجزیه و تحلیل پیام های ارتباطی |
ب) دروس اختیاری
ردیف | عنوان درس |
1 | سمینار بررسی تطبیقی محتوی ارتباطات بین المللی |
2 | زمینه های علوم ارتباطات |
3 | بازنگری روزنامه نگاری معاصر |
4 | مسائل اقتصاد و مدیریت مؤسسات ارتباطی |
5 | حقوق تطبیقی ارتباطات |
6 | مطالعات جدید در ارتباطات سیاسی |
7 | مسائل مدیریت ارتباطات سازمانی |
8 | ارتباطات و زبانشناسی |
9 | تحلیل های چندمتغیری در پژوهش های ارتباطی |
10 | ارتباطات و توسعه در کشورهای اسلامی |
11 | حقوق مالکیت ادبی و هنری |
12 | ریشه های تاریخی سلطه ارتباطی جهانی |
13 | پژوهش انفرادی |
توجه: از میان دروس اختیاری، دانشجو مجاز به گذراندن 6 واحد است و 12 واحد دیگر را دروس تخصصی تشکیل می دهند.
معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت فناوری اطلاعات یکی از رشته های محبوب در شرایط فعلی است؛ زیرا با رواج فناوری اطلاعات در بخش های مختلف زندگی بشر، لزوم وجود چنین رشته ای احساس میشود.
رشته مدیریت فناوری اطلاعات از دو گرایش تشکیل شده است که عبارت اند از:
- گرایش کسب و کار هوشمند
- گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری (که در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی ارائه می شود.)
گرایش کسب و کار هوشمند
همه کسب و کارها در محیطی فعالیت می کنند که متغیرهای خرد و کلان بسیاری بر آن ها تأثیر می گذارد؛ متغیرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی. در کنار این موارد میتوان به رقبا و فعالیت های آنان نیز اشاره کرد. در این فضا کسب و کارها نیاز به خبرگیری از محیط و تصمیم گیری قبل از وقوع متغیرها دارند. به میزانی که کسب و کارها بتوانند این تغییرات را پیش بینی کنند و به اصطلاح خبرگیری کنند، میتوانند موفق باشند. گرایش کسب و کار هوشمند به دنبال توانمندسازی کسب و کارها برای کسب اطلاع از محیط به صورت هوشمند میباشد. هوش کسب و کار، اصطلاح دیگری است که در رابطه با این گرایش به کار میرود.
گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری
این گرایش را میتوان جاافتاده تر دانست، به طوری که وقتی صحبت از رشته مدیریت فناوری اطلاعات میشود، شاید همگان این گرایش در ذهنشان تداعی شود. همه کسب و کارها به دنبال گسترش و توسعه فناوری اطلاعات درون بسترهای خویش و مدیریت این فرایند هستند. افرادی که در این گرایش تحصیل می کنند، عمدتاً به دنبال مدیریت پیاده سازی این فرایند می باشند.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | آمار و کاربرد آن در مدیریت ـ مبانی سازمان و مدیریت ـ اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام |
در سطح کارشناسی ارشد | سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته ـ مدیریت دانش |
هدف از تحصیل رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری:
هدف از رشته مدیریت فناوری اطلاعات تربیت و آموزش متخصصانی است که ضمن تسلط بر مفاهیم مدیریت و سازمان، بتوانند این مفاهیم را در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی درون کسب و کار به کار برند. بنابراین رشته مدیریت فناوری اطلاعات را می توان بین رشته ای نامید و موفقیت افراد را نیز در گرو تسلط بر ابعاد مختلف این رشته دانست.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت فناوری اطلاعات مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
نکته بسیار مهم در زمینه بازار کار این رشته، فهم این نکته است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال افرادی هستند که هم بر مفاهیم مدیریتی و انتزاعی تکنولوژی تسلط داشته باشند و هم بر حوزه های فنی و اجرایی آن مسلط باشند. به صورت کلی دانشگاه های کشور، دانشجویان رشته مدیریت فناوری اطلاعات را بیشتر از نظر تئوریک و مدیریتی تقویت میکنند و معمولاً تنها دانشجویانی که از رشتههای فنی به این رشته آمدهاند، با مفاهیم اجرایی و عملیاتی آشنایی دارند.
در حال حاضر دانشجویانی که هم بر مفاهیم مدیریتی و هم بر مفاهیم عملی تسلط دارند، شانس بسیار زیادی برای جذب در بازار کار دارند و میتوانند درآمد بسیار بالایی نسبت به دانشجویانی که تنها بر یک بعد رشته تسلط دارند، داشته باشند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مدیریت فناوری اطلاعات در گرایش های مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 3 (مدیریت فناوری اطلاعات ـ کسبوکار هوشمند) |
دوم | 2 (مدیریت فناوری اطلاعات ـ کسبوکار هوشمند) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | |
دوم | |||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | |
دوم | |||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | |
دوم | |||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | |
دوم | |||
6 | دانشگاه تبریز | اول | |
دوم | |||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | |
دوم | |||
8 | دانشگاه شیراز | اول | |
دوم | |||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | |
دوم | |||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | |
دوم | |||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | |
دوم | |||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | |
دوم | |||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | |
دوم | |||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت فناوری اطلاعات ـ مدیریت خدمات و توسعه فناوری ) + 1 (مدیریت فناوری اطلاعات ـ مدیریت خدمات و توسعه فناوری (پژوهش محور) ) |
دوم | |||
15 | دانشگاه گیلان | اول | |
دوم | |||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | |
دوم | |||
17 | دانشگاه یزد | اول | |
دوم | |||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | |
دوم | |||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | |
دوم | |||
20 | دانشگاه رازی | اول | |
دوم |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی میباشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت فناوری اطلاعات برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) می گذراند:
دروس تخصصی:
ردیف | عنوان درس |
1 | تحلیل فلسفی نظریه های سازمان و مدیریت |
2 | تحلیل فلسفی مدیریت در اسلام |
3 | روش شناسی پژوهش در سیستم های اطلاعاتی |
4 | اقتصاد اطلاعات |
5 | تئوری شناختی و نظریه های سیستمی |
6 | مدیریت شبکه و امنیت در فضای تبادل داده |
7 | پایان نامه |
رشته مدیریت فناوری اطلاعات ـ گرایش کسب و کار هوشمند
ردیف | عنوان درس |
1 | کسب و کار هوشمند |
2 | استراتژی های مدیریت دانش سازمانی |
3 | وب معنایی |
4 | شبکه های عصبی مصنوعی |
رشته مدیریت فناوری اطلاعات ـ گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری
ردیف | عنوان درس |
1 | مدیریت خدمات فناوری اطلاعات |
2 | سمینار مباحث ویژه در مدیریت فناوری اطلاعات |
3 | استراتژی های توسعه کسب و کار الکترونیکی |
4 | مدیریت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات |
معرفی رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری:
در سالهای اخیر بسیار از کارآفرینی و کارآفرینان می شنویم و به همین خاطر رشته کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما نکته بسیار مهم این است که دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی، از شما یک محقق یا پژوهشگر می سازد و افرادی که بدون سابقه و تجربه به این رشته وارد می شوند، اغلب در اجرای مفاهیم آن ناموفق هستند.
این رشته دارای گرایش های بسیار متنوعی است که اختلاف تمامی این گرایش ها در 6 واحد درسی می باشد.
مواد امتحانی آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (PHD)
رشته: کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169)
عناوین دروس امتحانی | ||
دروس عمومی با ضریب 1 |
زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی | |
دروس تخصصی با ضریب 4 |
در سطح کارشناسی | آمار و کاربرد آن در مدیریت ـ مبانی سازمان و مدیریت ـ اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام |
در سطح کارشناسی ارشد | نظریه های کارآفرینی ـ تئوری های نوآوری ـ مدیریت استراتژیک پیشرفته |
هدف از تحصیل رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی را می توان جذب به عنوان هیئت علمی یا ورود به بازار کار دانست. رشته مدیریت کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی با آموزش سیر کامل مفاهیم کارآفرینی و همچنین پژوهش در زمینه آینده پژوهی، دانشجویان را برای کار به عنوان محقق و پژوهشگر آماده می سازد.
رشته کارآفرینی در صورتی می تواند برای فرد مفید واقع شود که مفاهیم و آموزه های دریافتی از دانشگاه را به صورت عملی اجرا کند؛ در غیر این صورت فردی که دانش آموخته رشته کارآفرینی و آینده پژوهی است، باید صرفاً به پژوهش و تحقیق اقدام کند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری کارآفرینی، آیندهپژوهی و مدیریت تکنولوژی مجاز می باشند |
1 | تمامی رشته ها |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
لازم به ذکر است که از افرادی که در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی تحصیل کرده اند، انتظار می رود خود به آفرینش و خلق یک کسب و کار اقدام بورزند.
افرادی که به صورت علمی و عملی کارآفرینی را آموختهاند و کسب و کاری را راهاندازی کرده اند، ره صدساله را یک شبه رفته اند.
افراد با سابقه اجرایی در این رشته در مقام مشاور کسب و کار و یا پژوهشگر نیز از درآمد بالایی برخوردار هستند.
به صورت خلاصه، در صورتی که علم و عمل توأمان باشد و فرد به دنبال کارآفرینی باشد، رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی رشته بسیار پردرآمدی خواهد بود.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته کارآفرینی، آیندهپژوهی و مدیریت تکنولوژی در گرایشهای مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور (سال 98) در جدول ذیل آورده شده است.
عنوان رشته ـ گرایش: مجموعه مدیریت ـ کارآفرینی، آیندهپژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169)
ردیف | عنوان دانشگاه | نوبت پذیرش | ظرفیت پذیرش |
1 | دانشگاه تهران | اول | 8 (کارآفرینی) + 3 (مدیریت تکنولوژی ـ مدیریت نوآوری) + 3 (سیاست گذاری علم و فناوری) |
دوم | 4 (کارآفرینی) + 2 (مدیریت تکنولوژی ـ مدیریت نوآوری) + 2 (سیاست گذاری علم و فناوری) | ||
2 | دانشگاه تربیت مدرس | اول | 3 (سیاست گذاری علم و فناوری) |
دوم | 2 (سیاست گذاری علم و فناوری) | ||
3 | دانشگاه فردوسی مشهد | اول | – |
دوم | – | ||
4 | دانشگاه علم و صنعت ایران | اول | 1 (مدیریت تکنولوژی ـ مدیریت نوآوری) + 1 (سیاست گذاری علم و فناوری) |
دوم | 1 (مدیریت تکنولوژی ـ مدیریت نوآوری) | ||
5 | دانشگاه صنعتی امیرکبیر | اول | – |
دوم | – | ||
6 | دانشگاه تبریز | اول | – |
دوم | – | ||
7 | دانشگاه شهید بهشتی | اول | – |
دوم | – | ||
8 | دانشگاه شیراز | اول | – |
دوم | – | ||
9 | دانشگاه باهنر کرمان | اول | – |
دوم | – | ||
10 | دانشگاه شهید چمران اهواز | اول | – |
دوم | – | ||
11 | دانشگاه صنعتی اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
12 | دانشگاه اصفهان | اول | – |
دوم | – | ||
13 | دانشگاه صنعتی شریف | اول | – |
دوم | – | ||
14 | دانشگاه علامه طباطبایی | اول | 5 (مدیریت تکنولوژی ـ مدیریت تحقیق و توسعه) |
دوم | – | ||
15 | دانشگاه گیلان | اول | – |
دوم | – | ||
16 | دانشگاه ارومیه | اول | – |
دوم | – | ||
17 | دانشگاه یزد | اول | – |
دوم | – | ||
18 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | اول | – |
دوم | – | ||
19 | دانشگاه خوارزمی | اول | – |
دوم | – | ||
20 | دانشگاه رازی | اول | 2 (کارآفرینی) |
دوم | – |
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانید به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایید.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاستگذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزشی را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) می گذراند:
دروس تخصصی ـ اصلی
ردیف | عنوان درس |
1 | روش های تحقیق در کارآفرینی |
2 | بنیان های نظری کارآفرینی |
3 | مبانی فلسفی تئوری های مدیریت |
4 | مبانی فلسفی نظریه های رفتار سازمانی |
5 | مبانی فلسفی مدیریت و کارآفرینی از منظر ارزش های اسلامی |
6 | فرصت های کارآفرینی |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش کسب و کار
ردیف | عنوان درس |
1 | ایجاد و رشد کسب و کار |
2 | پیش بینی بازار |
3 | سمینار در کارآفرینی، مباحث ویژه ایجاد کسب و کار در ایران |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش بین الملل
ردیف | عنوان درس |
1 | کارآفرینی بین الملل |
2 | جهانی سازی کسب و کارها |
3 | مدیریت بین فرهنگی و ارتباطات بین الملل |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش بخش عمومی
ردیف | عنوان درس |
1 | کارآفرینی در بخش عمومی |
2 | کارآفرینی در دولت |
3 | سیاست گذاری کارآفرینی در بخش عمومی |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش سازمانی
ردیف | عنوان درس |
1 | پویایی کارآفرینی سازمانی |
2 | تدبیر امور شرکتی |
3 | مدیریت سازمان های آینده و محیط مجازی |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش فناوری
ردیف | عنوان درس |
1 | کارآفرینی بر مبنای فناوری پیشرفته |
2 | آینده پژوهی در فناوری پیشرفته |
3 | مدیریت در سازمان های مبتنی بر فناوری پیشرفته |
رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی ـ گرایش آموزش عالی
ردیف | عنوان درس |
1 | تجاری سازی دانش و فناوری |
2 | دانشگاه کارآفرین |
3 | آموزش کارآفرینی |
توجه: دانشجو می بایست 6 واحد از دروس تخصصی و مابقی واحدها را از دروس تخصصی (ضروری) بگذراند.
برای کسب اطلاعات درباره خدمات مؤسسه در سایر رشته های دکتری و همچنین اطلاعات سودمند از قبیل معرفی کامل رشته ها, مشاوره تخصصی, تحلیل آزمون ها, ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، نام دروس و ضرایب, برنامه آزمون های آزمایشی, برنامه کلاس های حضوری و آنلاین, کتاب و … به صفحه دکتری مراجعه نمایید.